onsdag 13 maj 2009

Den lilla stunden innan hon somnar

Den lilla stunden innan hon somnar. Hon, vår dotter, pratar med mig och ser mig djupt i ögonen, hon berättar om vad som hänt under dagen, om sina leksaker, sina kompisar och om oss, om vår familj. Många tankar bubblar upp.

Den numer obligatoriska försäkran; "Det här är mammas och pappas hus, och Emmas. Ingen ska komma hit. Jo, pappa får komma hem men ingen annan. Elin är min granne och bor här, är hennes lillebror också där? Och hennes pappa och mamma?".

"Mamma när du växer och blir liten kan du låna min lilla vagn. Fast du ska inte bli liten, du ska vara stor. Tänk om du växer upp till taket mamma!"

"Mamma du kan få låna min kossa, eller vi kan skaffa en åt dig. Vill du att vi ska skaffa en kossa till dig?"

"Mamma en liten flicka som heter Tyra som gick på dagis förut. Hon var där idag men hon hade bråttom och hon hade en lillasyster." Tyra flyttade i höstas och det ska bli kul att höra om hon, och hennes syster, verkligen har varit och hälsat på på dagis.

Det är så fint att ligga där och bara småprata, medan det blir allt längre mellan orden och se hur ögonen så småningom börjar klippa. Det är gyllene stunder.

Inget är väl vackrare än ett barn som sover?

Kanske en man som sover?

1 kommentar:

Erika sa...

Vad kul det ær att læsa i din blogg =)Hon blir bara større och større er lilla flicka. Kom ihåg nær hon var nyfødd och ni gick med barnvagnen i sporthallen på basketmatcherna... Jag har lust att læsa kcikis blogg också, såg hon hade en. Skulle du kunna fixa det till mig?