söndag 22 februari 2009

Nu är det endast några timmar kvar av veckan. En fin vecka har det sannerligen varit. Ett lugn lade sig över skolschemat, och en lucka på tre dagar kunde skådas. I vanliga fall är dagar utan schmalagda lektioner det samma som pluggdagar, men inte denna gång. Några i klassen blev så lyckliga över luckan att de drog till fjällen för att fira, men jag stannade hemma (öväntat :-)). Jag har roat mig med att annat. det har blivit en vända på stan, eller om jag ska vara ärlig mer än en vända, snarare tre. Jag har även gjort nytta genom städning och lite skolarbete. Emma fick vara hemma på fredagen då vi for till Leos lekland för att leka med några klasskompisar och deras söta småttingar. Det var underbart att besöka Leos på en vardag. Lite folk, mycket plats, låg ljudnivå!

I lördags kom Axel och Olivia, med tillhörande föräldrar, hit och åt tacos. Trevligt tyckte vi vuxna. Olivia tog det lugnt, Axel och Emma trivdes bra tillsammans de med. Leken förlöpte utan större missöden. En väldigt lugn och skön tillställning som slutade i soffan med varsin vällingflaska och Nalle Puh på tv. Ja, såklart hade vi inte vällingflaskor till alla inblandade så det var bara Emma och Axel som fick smaka.
Idag, söndag, var det den stora dagen som vi alla väntat på, ja iaf Emma. Jag skulle bli ett år äldre. Emma var laddad och sjöng "ja modelera" sången och gav mig brio-tåg och anders hade ställt klockan för att han skulle hinna upp och göra frukost.
Egenligen började denna dag med att jag vaknade och trodde att det hade blivit plusgrader, för jag tyckte precis att det lät som att det droppade från taket. Efter ungefär fyra minuter av droppande, lät det inte riktigt som droppande längre, och anders sträckte sig tillslut efter sin mobil. Så slutade droppandet, och jag trodde att klockan var mycket eftersom alarmet hade gått. Tröttheten fanns kvar så jag tänkte att det var lika bra att sova så länge emma tillåter. Efter uppskattningsvis en kvart väckte emma mig med orden "sträck på dig mamma" och jag visste att det var dags att gå upp. Vi var uppe över en timme innan anders vaknade. Sömndrucken kom han ut ur sovrummet och sa grattis. Efter ett tag fick han en uppenbarelse... "ja just ja nu kom jag på varför alarmet gick i morse... jag hade ställt den för att jag skulle upp och göra frukost, men när klockan ringde kunde jag inte komma på varför jag hade ställt den".
Det har iaf varit en fin födelsedag. Fika på strömpilen, lite shopping (till Emma) och en supersnabb loppis (hade 12 minuter på mig). På kvällen har jag och emma rört ihop trolldeg och tillverkat lite grejer som hon vill ha i sitt lilla kök på sitt rum.

Snart är det vår, eller iaf vår-vinter.



Koncentrerad emma skalar ägg.

Födelsedagsfika.

Kvällsbak:Bullar, varmkorvar, päron, äpplen, en ostmacka med gurka mm. Nakverken ska senare målas och lackas.
Imorgon har vi redovisning av kursen Teckenkommunikation. Examinationen går ut på att vi ska teckna till en barnbok, jag har valt "vad lilla Anna fick se".

Inga kommentarer: