söndag 22 mars 2009

Helg i Luleå

Teg, laget Anders är tränareför, tog bussen till Luleå i fredags för att spela två träningsmatcher. Jag och Emma passade på att lifta hem till Mormor. I bussen roffade vi åt oss första parkett, där vi förankrade Emmas bilbarnsstol. Emma skötte sig bra under resan till Luleå, fotbollsgrabbarna höll sig lugna de med.

Väl i Luleå sa vi hejdå till Anders som skulle ägna sig åt laget hela helgen. Fredagskvällen hos mormor innehöll en god fiskrätt, Lets Dance och live dans ala Emma, Mamma och mej. Emma hade nämligen fått en Algerisk nationaldräkt av mammas granne Nabila, vars dotter är lika gammal som emma. Mamma hade en skiva med Algerisk musik så det blev mycket dans till origentaliska toner.

Lördagen inleddes med en tur i hissen till grannflickan Lubna. Sedan tog vi vagnen och gick ut i solen. Vi hamnade på stan där mamma tvingade på mig ett par trosor, tydligen tycker hon att jag behöver sådanna. De var fina och sköna så det gjorde väl inte så mycket. Mamma köpte ett par fina jeans och Emma fick ett par nya solbrillor. Vi passade även på att fika, samt att besöka biblioteket. Emma lånade tre Alfonsböcker.

Så häe gick det till när Emma fick sina solglasögon. Jag och Emma gick in på Cubus för att kolla om de hade några solglasögon. Det hade de, men jag tyckte att 99 kr var för dyrt. Emma ville även ha ett glasögonetui, med hantag, som även det kostade 99 kr. Jag tyckte att detta var en onödig och dyr investering och förklarade för emma att vi inte hade så mycket pengar. Hon sa att hon skulle spara i sin Barbra, alltså i sin barba-pappa-sparbössa, och att vi kunde köpa nästa gång. Det tyckte jag var en bra idé. Vi gick mot ingången och där kom mamma. Hon undrade om vi hittat några glasögon, jag sa att de var dyra. Mamma sa att hon också ville se så hon och emma gick tillbaka. Nästa gång jag fick se Emma kom hon hoppandes i ett par rosa solglasögon och med ett matchande rosa etui i handen. Emmas kommentar löd: "Vilken tur att mormor var här!". Som tur var kostade grejerna "bara" 100 kr tillsammans.

Resten av dagen spenderades hos mamma, med lite matlagning, lite bokläsning, lite lek och lite Robinsson.





"vilken tur att mormor var här" annars hade denna bild inte sett ut såhär...


Algerisk nationaldräkt Emma har en egen stol hos mormor.


Inga kommentarer: