söndag 8 mars 2009

Bibliotekslek en prediktor för lyckad läs- och skrivutveckling?

I fredags hade vi tentamen i läs- och skrivutveckling. En av frågorna handlade om vad tidiga kännetecken för barns tidiga skriftspråkliga utvackling kan vara. Här följer några exempel:
  • Känner igen böcker redan på utsidan.
  • Låtsasläser böcker.
  • Lyssnar på berättelser. Kommenterar och ställer frågor.
  • Visar intresse för böcker.
  • Benämner föremål i böcker, uppmärksammar särdrag i texten, exempelvis bokstäver i ett namn.
  • Känner igen sin egen bokstav.
(OBS. De flesta av de nämnda punkterna gäller för åldern 0-3, och några förväntas av 3-4-åringar)


Med denna fakta i åtanke noterar jag att Emma visar intresse för böcker, så till den grad att hon leker bibliotek :-). Först hade hon en videobutik, som sedan utvecklade sig till ett bibliotek. Jag har lånat böcker om och om igen, och om bibloteket var stängt när de skulle återlämnas fick jag lämna böckerna i skåpet som syns på bilden. Det fick tjänstgöta som bokinkast. Läs. och skrivutveckling var en intressant kurs, och det är extra kul att man kan dra paralleller till sitt eget barn.
Vi lärde oss även att det finns olika typer av avkodning. Åmm ni kann läsa dätta använder ni säket fonologiskavkådning. Deet betydär att man kådar av ordät jud föö jud. Nu vet ni det :-)

Inga kommentarer: