tisdag 13 oktober 2009

Älskade unge

Vill bara säga att det är helt underbart att ha en liten kotte. En klapp på huvudet, ett stryk över kind av en liten barnahand är värt så mycket. En liten som mitt i allt stannar upp och säger"Mamma jag tycker om dig så mycket" eller "jag älskar dig". Tusen pussar när små ögon ska stängas för kvällen. En ljus stämma i kvällensmörkret som säger "mamma fråga mig vad jag tänker på" och ett svar som blir "jag tänker på dig mamma". Är det inte helt underbart???

I dag hade visade vår älskade unge prov på humör. Emma har en omålad liten dockvagga som hon ärvt efter mig. Vi har länge tänkt måla den och Emma har varit med på noterna. I går kväll skred jag till verket. Vitfärgen skvätte och halva vaggan blev vit. I dag får Emma syn på underverket och reaktion blev inte vad vi trott. Emma brast i gråt.

Jag vill inte ha en vit vagga, ta bort färgen!
Men Emma du gillar väl vitt?
Nääää, gråter Emma, jag gillar inte vitt jag gillar träfärg.
Men nu är ju din vagga samma färg som din säng.
Nääääää, ta bort färgen!
Man kan inte ta bort färgen.
Joooo, tjuter Emma, ta bort den.

Så håller vi på i ett bra tag. Emma gråter och till och med sparkar på den stackars vita vaggan. Tillslut får vi gå ut ur rummet för att lugna ner oss. Nu har Emma somnat och vi har en halvmålad vagga. Emma säger att vi ska skicka vaggan till målardoktorn som ska ta bort färgen.

Det är underbart med små människor!


På helgmornarna varknar Emma vid sex och har då två trötta föräldrar. Då säger Emma att vi kan vila på soffan, medan hon ser på bolibompa. På dessa bilder har vi en trött pappa som vilar, medan Emma stryker honom över håret.

4 kommentarer:

frökensöt sa...

Ja de är söta när de sover ;) nä visst är det bra att de har humör,man kan bli fascinerad av hur fort det ändras, vad som passar och inte. Vad fint skrivet! kram ha en skön onsdag så där mitt i veckan bara 2 dar till helg :)

Kickijordan sa...

Du skriver så fint, Emma blir sååå otroligt charmig i dina texter.
Hon verkar/är såå söt!

Ha en trevlig helg! // Kicki

frökensöt sa...

hoppas nu ni inte får flunsa av vaccinet!

Kristin sa...

Tack söta ni!

Petra: JA fascinerande är vad de är de små. Fick inte influensa av vaccinet däremot influensaliknande biverkningar. De gick dock över mycket fortare än "the real thing".

Kicki: Tack. Ni får gärna komma och hälsa på nån gång så får du se henne live:-)