torsdag 18 juni 2009

Och så var det det där med pottan

Barn slutar med blöjor allt senare. Blöjorna blir allt bättre vilket gör att barnet inte känner när det kissar. Föräldrarnas motivation till pott.träning blir också mindre då blöjan sällan läcker och är lätta att hantera. Medianåldern för att bli torr på dagen är enligt svenska studier 3,5 år och att bli nattorr 4 år. Det finns inga skillnader mellan pojkar och flickor i det avseendet. I genomsnitt dröjer det tio månader från det att barnen är torra på dagen tills de också klarar att hålla sig torra på natten.


Min mamma har varit på oss sedan Emma var drygt ett om pottan. Jag satt tydligen på pottan strax efter ett då jag också slutade med blöja. Hatten av för mamma som lyckades med detta koststycke. Vi har tagit det lite lugnare med potteriet. Vi har pratat om pottan och Emma har suttit på den ibland, men hon har inte lyckats kissa så ofta. En gång såg hon bedjande på mig och sa; "Mamma, hur gör man när man kissar?". Vad svarar man på det?

Inför denna sommar hade vi tänkt ta krafttag eftersom ungen snart är tre och att hon visat att hon är mogen. Men våra krafttag hann inte börja. Förra veckan när vi låg i sängen för att somna sa Emma plötsligt att hon är kissnödig och att hon ville gå på potten. Mycket riktigt kilade hon iväg, tog av sig byxor och blöja, satte sig på pottan och KISSADE. Sedan blev det fest här hemma!

Efter detta genombrott har hon suttit på pottan varje morgon och kväll och även på dagarna. Till och med på midsommarfesten kom hon till mig och sa att hon var kissnödig varpå hon kissade i Leons potta.


Med detta inlägg vill jag lugna alla oroliga och meddela att Emma är på god väg mot att bli rumsren.

Inga kommentarer: