torsdag 25 februari 2010

Torsdag

Oj vad dagarna springer iväg. Ja i alla fall när det gäller skriva här på bloggen. Dagen är för kort, samtidigt som det finns en del annat att hitta på om kvällen. Det är OS, sövande av barn, syprojekt, städning, tvättning och en massa annat.

Veckan har rullat på med det vanliga. Det har varit lektioner, hemtentaskrivande, funderingar över ämne för magistersuppsats, föräldramöte, lite extrajobb på städfirman mm.

I morgon ska pappa hälsa på hos oss. Han är i stan på jobb och passar på att titta förbi. Det var länge sedan han var här. Emma, och vi andra, är väldigt laddade.

Under veckan har Emma sagt en massa saker som jag tänkt skriva ner här i bloggen, men såklart är minnet kort. Ska fundera på vad det var... återkommer om det.

Ja, just ja. Det har varit mycket funderande om i vilka magar alla vi känner varit i. Emma vet att hon varit i min mage, och att jag varit i mormors mage, Anders i sin mammas osv. Hon funderar vidare ungefär såhär går tankarna:
Emma: "Vems mage har mormor varit i?"
Kristin: "Hon har varit i min mormors mage... i sin mammas mage."
Emma: "Var är hon, din mormor?"
Kristin: "Hon är en ängel i himmelen"
Emma: "Är hon där med morfars hundar?"
Kristin: "Jo, de leker säkert med varandra."

Och så funderar hon vidare... var är farfars, farmors, morfars mammor och pappor? Jag försöker förklara. Emma lyssnar och tänker så det knakar. Hon funderar på om de ser allt vi gör. Jag säger att de sökert ser på oss ibland och tänker att de tycker om oss. Det trodde Emma med. Hon trodde också att de hade det bättre i himmlen på sommaren. Hon trodde att det kanske är kallt och mörkt där på vintern. Samtalet avslutas med en försäkran från Emmas sida "Visst ska du vara kvar här hos mig länge mamma? ". Så mycket funderingar som inte har några klara svar.

I morgon är det fredag. Skönt! Nästa vecka startar vår näst sista praktik. Denna gång är det stamning och dysartri som står på tur.

Ha det gott!

1 kommentar:

sanna sa...

Axel har också funderat mycket om död och änglar.. Svårt att förklara.