söndag 3 januari 2010

Så blev det 2010

Inleder detta inlägg med att önska alla Er en god fortsättning!

Vi har haft ett bra nyår. Vid tolvslaget låg vi i sängen och kollade på fyrverkerier genom fönstret. Kvällen spenderades hos bekantas bekanta. Fyra par som alla hade barn satte ribban för kvällen. Den in leddes med utelek i mörkret och den sagolikt mjuka och fluffiga snön. Barnen stortrivdes i det sagoland snön hade förvandlat en dagisgård i närheten till. Efter det hade barnen en egen festmiddag med varmkorv, äpple, julmust, glass och strössel. Barnen gillade den ytterst festliga middagen och vi föräldrar hoppades att det skulle bli kvar lite rester på de små tallrikarna :-). Vi stora fick vänta med maten tills barnen somnat. Det var rätt mycket kurr i magarna på sina håll kan jag lova. Det var dock inte alla barn som sov. Emma var vaken. Emma är en hejare på att vända på dygnet under längre lov, så även detta lov. Vi hade redan innan bestämt att inte försöka få henne att sova med de andra. Emma trivdes bra i soffan framför en film under hela middagen. Och maten då? Den var utsökt. Varje par ansvarande för en maträtt; barnens mat, förrätt, varmrätt och efterrätt.
Förrätt: Toast med vasabi- och avocadoröra toppat med rom.
Varmrätt: Fylld fläskfilé inlindad i parmaskinka, mördegsinbakad potatis
och sååås.
Efterrätt: Daim "semifreddo".

Vi hade ansvar för barnens mat och fick bara bra kritik :-). I övrigt var det en mycket trevlig kväll.

De första dagarna på året har spenderats hemmavid. Efter bidrag från tomten har vi införskaffat ett Wii (spelkonsoll). Hela familjen kan spela tillsammans vilket är jättekul. Vi har även investerat i en balansbräda. Denna lilla bräda gör det möjligt att backhoppa, åka slalom och snowbord, köra yoga med feedback på hållning och balans osv. Emma visade sig vara en hejarebackhoppning. Hon sopade inledningsvis mattan med både mamma och pappa.

Under dessa sista lediga dagar har jag drabbats av nån form av sorterings- och städningspsykos. Tyvärr blir det inledningvis bara stökigare när alla saker tas ut ur sina gömmen. Har lyckligtvis kommit förbi det stadiet nu och är inne på finputsningen. Upphör dock aldrig förundras över alla saker man har i garderober och lådor. Saker man inte tänkt på sedan man la undan dem eller knappt visste man hade. Man borde hyra in någon som tog bort allt grejs. Man skulle ju inte ens sakna det.

Nu ska jag fixa in degen som ligger på jäsning i ungen.

3 kommentarer:

frökensöt sa...

du kanske är gravid ;) ett av mina stora "problem" under båda graviditeterna har varit städmani! och nu med två små får jag kämpa..för här är stökigt och alla grejjer osm sagt som förökar sig i skåp och lådor. skulle behöva ha loppis!

Sanna sa...

Jag är också inne i rensningsstadiet, igen!! ;) Men jag tror att det måste såhär efter jul när det ska få plats med en massa nya saker.

Maria Å sa...

Haha samma som mig då! Längtar tills jag får köra till Kronan med alla säckar :)