torsdag 16 oktober 2008

Att ge plasma

Igår hade vi sovmorgon till 13.00 och då passade jag på att göra lite samhällsnytta genom att ge plasma. Jag har gjort det en gång tidigare, så jag kan inte påstå att jag minns hur det gick till och vad man ska tänka på innan. Personalen tänkte att jag var gammal i gemet och informerade därmed inte så noga om vad som gäller. In for den stora feta nålen, ingen bra venträff, men det fick gå. Blod pumpas ut och in i en maskin där plasman separeras, sen svuschar det som blir kvar av "blodet" tillbaka in i venen. Detta kändes väldigt obehagligt och jag fick konstig smak i munnen och stickiga läppar. Hade tydligen för lite kalk i blodet och bjöds på en kalkdrink, jummy. Ja ja det hela gick väl sådär och jag fick tillslut hoppa ner från blodsugarbritsen och stega ut i väntrummet, mycket längre än så kom jag inte. Helt plötsligt slår jag upp ögonen i tron att jag just sovit en hel natt, men i synfältet finns fem sjuksköterske huven som ser frågande på mig som ligger på golvet. Oj, säger jag jag trodde jag sov! Här hade man gått och svimmat, slagit huvudet i golvet och skrämt slag på övriga blodgivare. Fick åka bår och modde inte alls bra just då, men efter en halvtimme hade blodtrycket stabiliserat sig från att ha varit väldigt lågt. Fick tillslut träffa en läkare som inte ville släppa mig själv till lektionen, så hon följde mig helt enkelt dit. Så söt personal på blodgivningen!

Inte nog med det. Hade flimmer i synfältet och bortdomingar så tillslut hamnade jag på akuten, där jag fick vänta fem timmar, CT scanna huvudet och få beskedet att det inte var någon fara. Fick gå hem vid åttatiden. trött, men 85 kr rikare.

Inga kommentarer: